„LIETUVOS METŲ GAMINIO 2010“ AUKSO MEDALIS už Požemines perėjas prie „PANORAMOS“!

UAB „Vilniaus rentinys“ konkurse „Lietuvos metų gaminys 2010“ už Požeminių pėsčiųjų perėjų komplekso po Narbuto ir Saltoniškių gatvėmis Vilniuje įrengimą pelnė aukso medalį. Siūlydami šį gaminį apdovanoti aukso medaliu, ekspertai pažymėjo, kad apdovanojimas teikiamas už svarbą eismo saugumui ir ekologijai, įvertinus atliktų darbų sudėtingumą, panaudotas technologijas, inovacijas, svarbą požeminės statybos vystymui ir transporto spūsčių problemų sprendimui. Ekspertai taip pat pabrėžė šio racionalaus sprendimo replikavimo galimybes kitose intensyvaus eismo vietose.

„Metų gaminiui 2010“ pateiktas įgyvendintas Požeminių pėsčiųjų perėjų po Saltoniškių ir viena iš judriausių Vilniuje Narbuto gatvėmis kompleksas. Išnaudodama savo požeminių darbų vykdymo potencialą, Bendrovė suprojektavo ir pilnai įrengė visą inžinerinį statinį, išsaugodama ir sutvirtindama esamus sudėtingus senus komunikacijų tinklus. Jis buvo statomas 2008 metais, statybų apimtys siekė apie 4 milijonus litų.

Kaip, pristatydami gaminį komisijai, pastebėjo ir akcentavo ekspertai, atlikti darbai unikalūs tuo, kad buvo rasti ir įgyvendinti sprendimai, įgalinę atlikti darbus esant šioje vietovėje aukštam gruntinių vandenų lygiui, paklotai gausybei įvairių komunikacijų, tarp jų 110 kv elektros kabeliui, be to, statybos metu nebuvo sustabdytas labai intensyvus transporto, taip pat ir troleibusų, eismas. Bendrovė darbus atliko pusiau atviru požeminių konstrukcijų įrengimo būdu, etapais – sustabdant savaitei transporto eismą tik vienoje gatvės juostoje. Įrengus būsimų perėjų sienas ir perdangas ir pradėjus iškasti gruntą, panaudotas inovatyvus sprendimas gruntinio vandens lygio pažeminimui be perpumpavimo stočių – plūstantis vanduo buvo drenažiniais vamzdžiais vienoje gatvės pusėje surenkamas ir nuvestas jais į kitą gatvės pusę vėl išsklaidomas grunte. Tai įgalino atlikti darbus ir sutaupyti lėšų.

Ekspertai įvertino ir tai, kad perėjų kompleksas įrengtas per trumpą laiką - pagrindiniai statybos darbai truko tik apie keturis mėnesius, minimaliai stabdant eismą.

Šiuo metu pėstieji įprato naudotis požemine perėja ir tai viena iš nedaugelio vietų Vilniuje prie stambaus prekybos – pramogų komplekso, kur dėl jų srautų nestabdomas transporto eismas. Tuo pačiu sumažinta aplinkos tarša ir maksimaliai užtikrintas pėsčiųjų saugumas kertant gatves. Kompleksas teigiamai įvertintas užsakovų ir naudotojų.

Išplėtus šią teigiamą patirtį bei įrengus, nesustabdant transporto eismo, respublikos miestų gatvių vietose, kur intensyviausi transporto ar pėsčiųjų srautai, atitinkamai dviejų lygių sankryžas ar požemines pėsčiųjų perėjas, jose žymiai pagerėtų eismo situacija. Tuo pačiu būtų sumažinti visuomeniniai nuostoliai dėl eismo įvykių, spūsčių, taršos ir triukšmo, kurie VGTU mokslininkų atlikto tyrimo metu 2007 metais Vilniuje siekė virš šešių, Kaune – virš dviejų su puse milijardo litų. Tuo labiau, kad dabartiniu metu šiems darbams finansuoti jau galima gauti ženklią ES fondų paramą.

Respublikos miestų savivaldybėms šis sėkmingai įgyvendintas projektas gali tapti puikiu pavyzdžiu, nagrinėjant galimybes ir planuojant bei plečiant požeminių susisiekimo infrastruktūros objektų statybą.